‘Zo’n 75 procent van de klanten draagt een mondkapje’

De mondkapjesplicht is een week geleden ingegaan. Carwashnieuws checkte daarom bij branchevereniging Bovag en enkele ondernemers of klanten al massaal mondkapjes dragen bij de wasstraat. “Het is voor veel mensen wel wennen merken we. Ik denk dat zo’n 75 procent van de klanten een mondkapje draagt, dat zal aankomende tijd vanzelf stijgen”, aldus Frank Vekemans van Washin7.

De Bovag ziet dat over het algemeen klanten zich wel aan de nieuwe regels houden. “Een carwash is immers een publiek toegankelijke ruimte en daar moet nu een mondkapje gedragen worden. Het gaat daarbij om binnenruimtes, het mondkapje moet dus op als klanten een overdekte stofzuighal betreden”, zegt branchemanager Erik Stern.

Verwarring

Volgens Erik was er op het begin bij ondernemers wat verwarring. “We kregen vragen hoe het zat bij stofzuigpleinen die niet overdekt zijn en enkele wasstraten die wachtende klanten een kop koffie aanbieden vroegen zich ook af of ze dat nog steeds kunnen doen. Dat laatste is niet echt mogelijk want als iemand koffie drinkt, moet het mondkapje af en dat is nu dus niet toegestaan. We raden aan om er creatief mee om te gaan en bijvoorbeeld een kop koffie mee te geven voor in de auto”, zegt hij.

Bij de branchevereniging zijn nog geen signalen binnen gekomen dat het helemaal niet goed gaat met de vorige week ingevoerde mondkapjesplicht. Veel wasbedrijven geven bij Bovag aan dat het ook voor klanten nog wennen is. Een gedeelte draagt wel een mondkapje, een gedeelte nog altijd niet. “Bij tankstations is het een ander verhaal. We hebben gehoord van tankstationondernemers dat er aanvaringen zijn geweest na het attenderen op het niet dragen van een mondkapje. Mensen met haast hebben nogal eens een kort lontje en reageren niet altijd positief wanneer een ondernemer vraagt om een mondkapje te gaan halen. Buiten het attenderen kun je ook niet veel meer doen.”

Controles

Shell Rijen met het bijbehorende Carwash Rijen kreeg in de eerste week al diverse keren bezoek van buitengewoon opsporingsambtenaren. “Ze kwamen controleren of de regels wel goed werden nageleefd en hebben enkele mensen aangesproken op het niet dragen van een mondkapje. Wij hadden onze zaakjes gelukkig op orde en volgens mij zijn er ook geen boetes uitgedeeld, enkel wat waarschuwingen aan mensen die dus geen mondkapje droegen. Wij hebben overal duidelijk aangegeven dat het wel verplicht is, maar we gaan mensen er niet actief op aanspreken. We zijn al lang blij dat er mensen over de vloer komen”, zegt directeur Chantal van Dorst.

Rob Leus, eigenaar van enkele tankstations en carwashes in Oost-Nederland zegt gekscherend: “Mensen houden zich in de shop aan de mondkapjesplicht als de politie binnen loopt.” Hij vind het een lastige discussie omdat eerder het nut van mondkapjes nog als nutteloos werd bestempeld door het kabinet. “Nu werkt het ineens wel. We doen er natuurlijk aan mee, maar ik ben geen politieagent. Ik ga niet met mensen in discussie. Afgelopen weekend hadden we nog iemand die behalve zijn mondkapje ook geen ID bij zich had voor de verkoop van sigaretten. Het eindigde uiteindelijk in een grote scheldkanonnade inclusief bedreiging van mijn personeel.”

Gewenning

Bij Washin7 dragen de medewerkers al een hele tijd mondkapjes. Eigenaar Frank Vekemans heeft speciale posters laten maken om klanten te attenderen op het feit dat het sinds afgelopen week verplicht is om een mondkapjes te dragen. “Ik denk dat procentueel gezien zo’n 75 procent van de mensen een mondkapje op heeft op onze overdekte stofzuigerpleinen. Wel verwacht ik dat het gaat toenemen, het is natuurlijk ook even wennen. Ik ga overigens wel uit van de verantwoordelijkheid van klanten zelf. We gaan niet voor politieagent spelen en we gaan er ook vanuit dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt”, zegt hij.

Martin van poortvliet, eigenaar van Autowas H20 met verschillende filialen in de randstad ziet dat ongeveer de helft van de klanten een mondkapje draagt. “We hebben enkele openlucht stofzuigpleinen waar het niet verplicht is, maar ook daar draagt een gedeelte hem. Op de filialen waarbij het stofzuigplein wel overdekt is zien we dezelfde aantallen. Wij houden het beleid aan dat Jumbo ook voert en gaan niemand weigeren. Het is nu wel duidelijk dat mensen het moeten doen in openbare binnenruimtes dus we gaan niet met mensen in discussie.”