‘Wij zorgen ervoor dat een klant ontzorgd wordt bij de bouw van een wasstraat’

Steeds meer ondernemers van buiten de carwashbranche stappen in de business, een eerste wasstraat bouwen vanaf niets brengt uitdagingen met zich mee. Jeroen van Hanswijk (48) begeleidt ondernemers met zijn bureau Xtensief bij hun eerste stappen in de carwashbranche. “Wij zorgen met ons project management bureau dat een klant ontzorgd wordt. Aanstormend carwash- of tankstationondernemers komen bij ons met een idee waar we vervolgens samen mee aan de slag gaan.”

Jeroen ziet vanuit zijn adviserende en begeleidende rol dat steeds meer ondernemers de focus naast brandstof naar wassen verleggen. “Carwash is een groot onderdeel waar we onze klanten in adviseren. Toen ik dertien jaar geleden begon lag de focus van veel ondernemers met name op brandstof, je ziet dat nu verschuiven naar carwash en de shop. Doordat steeds meer verkochte auto’s elektrisch zijn, zie je dat brandstof steeds minder belangrijk wordt. Eten tijdens het opladen of een schone auto blijven belangrijk.”

Groot, groter, grootst

Een trend die de ondernemer verder opmerkt, is dat carwashes steeds groter worden. “We hebben zelf zo’n 150 projecten gedaan in 13 jaar tijd en wat we zien is dat de laatste tijd vooral de nieuwbouw steeds groter wordt. Veel ondernemers zijn opzoek naar zo groot mogelijke percelen voor nieuwe wasstraten. Daarnaast zie je ook echt een professionaliseringsslag, de bedrijven worden niet alleen groter maar ook steeds mooier en beter op het gebied van wassen. Autowassen is echt booming. Dat is ook logisch want waar we in de toekomst in gaan rijden, het zal schoon moeten worden gehouden. Door geavanceerde systemen misschien juist nog wel meer dan voorheen.”

Wat opvalt is dat steeds meer ondernemers vanuit andere branches een wasstraat bouwen. “Kwaliteit staat bij hen hoog in het vaandel. Ze kijken met een andere, nieuwe blik naar de branche en dat zie je ook terug. Daarnaast zie je op steeds meer plaatsen wasstraten die van een interieurbaan worden voorzien, ook dat is wel een mooie trend. Auto’s worden niet alleen van buiten, maar ook van binnen steeds schoner gemaakt”, zegt Jeroen. Onlangs hielp hij ondernemer Fred Komen met het realiseren van zijn enorme wasstraat. “Hij is ook zo’n voorbeeld van iemand die niet uit de branche komt, maar het wel gelijk echt goed aanpakt. Hij heeft een bepaalde visie en dat zie je terug in de wasstraat. Het was voor ons een heel mooi project om de bouw te begeleiden. Bij dit soort grote projecten komt natuurlijk veel kijken ook op het gebied van vergunningen en bouw. Hoe Fred de zaken wilde aanpakken in Almere was ook leerzaam voor ons. Hij nam niets als vanzelfsprekend en verdiepte zich in alle verschillende facetten van het autowassen.”

Of het nu om tekenwerk gaat, het aanvragen van vergunningen of het begeleiden van de bouw op een nieuwe locatie, bij project managementbureau Xtensief draaien ze er hun hand niet voor om. “Ons team, bestaand uit zeven mensen, kan op alle verschillende manieren helpen in het ondersteunen van ondernemers, oud of nieuw. We helpen bijvoorbeeld een aantal grote tankstation clubs met advisering op het gebied van milieu. Andere partijen helpen we met het up-to-date houden van de installatiedossiers. Dat alles doen we onafhankelijk van grote oliemaatschappijen. We helpen bijvoorbeeld ook met het overstappen van leveranciers voor tankstations of bij het inrichten van waterstof tankplaatsen. Zowel op tankstationgebied als op carwashgebied helpen we bedrijven dus om zich klaar te maken voor de toekomst”, besluit hij.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.