Martin van Poortvliet: ‘Schaalvergroting zorgt voor uitdagingen’  

Na vierentwintig jaar actief geweest te zijn in de Nederlandse carwashbranche zit het avontuur voor ondernemer Martin van Poortvliet er bijna volledig op. ‘We hebben de wasstraten verkocht aan de Torqx Capital Partners. Ik heb nu alleen nog mijn wasboxen, SelfieWash, in Leiderdorp. Dat doe ik samen met mijn vrouw, het loopt goed en er zit veel minder tijd in dan in de wasstraten’, zegt de ondernemer. Vooral het opschalen qua aantal carwashes zorgde in het verleden voor aardig wat uitdagingen. 

De ondernemer kijkt met Carwashnieuws terug op een mooie tijd in de branche. ‘Ik begon met een franchiseformule waarin ik niets te vertellen had en eindigde met mijn partner met vijf grote wasstraten. Het was echt een groot avontuur waar ik met veel plezier op terug kijk. Desalniettemin is het ook wel fijn dat ik nu niet meer zoveel uren hoef te maken’, zegt hij.

Imo

De ondernemer startte al op jonge leeftijd in de carwashbranche. ‘Toen ik 21 was startte ik als franchisenemer een IMO wasstraat. Ik runde het als eenmanszaak, maar had door de franchiseformule zelf weinig in te brengen. Ik werkte bijna zeven dagen in de week van 08:00 uur tot 18:00 uur. Na zeven jaar heb ik het besluit genomen om uit die formule te stappen en met een eigen wasstraat, Bubbles Carwash in Rotterdam, te beginnen. Daarbij moest ik een immens bedrag lenen, dik een miljoen. Dat is wel gelijk een sprong in het ultra diepe want het moet wel gebeuren dan’, zegt hij. 

Sommige nachten lag de ondernemer wakker door de kopzorgen. Tijdens de bouw in 2006 kon hij alleen maar hopen dat het een succes zou worden. ‘Het moment dat je voor het eerst de deuren van je eigen zaak dan opent, dat vergeet je nooit meer. Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren, dan begint het avontuur pas echt. Ik weet nog dat ik zo’n fototaart kreeg van mijn vriendin en dat we vier dagen lang voor een euro gingen wassen. Mijn vriendin en mijn vader afrekenen en wij die auto’s maar erin stampen. Ik was zo onwijs trots weet ik nog.’ 

In 2009 startte hij met zijn huidige compagnon Hans Lenting een nieuwe wasstraat in Amersfoort: Your Carwash. ‘Dit bedrijf verkochten wij na negen maanden aan de concullega Mac Carwash in Amersfoort. Daarna openden wij in 2011 Autowas H2O Leiden, dit betekende echt het begin van een heel eigen concept. Daarnaast is het natuurlijk een memorabel moment als je wasstraat voor het eerst de 100.000 wassingen bereikt. Dat is voor veel ondernemers wel een streefgetal, ook voor mij toentertijd.’

H2O Baby 

De schaalvergroting betekende ook dat Martin met personeel te maken kreeg. Waar hij bij IMO met één fulltimer en twee parttimers samenwerkte, had hij op het eind vijftig man personeel. ‘Dat is ook wel echt heel wat anders. Degene waarmee ik bij de eerste wasstraat werkte, werd zowat een vriend. Je stond dag in, dag uit met elkaar en kwam zelfs op elkaars verjaardagen dat was wel mooi. Hoe meer personeel je hebt hoe minder binding je uiteindelijk helaas met elkaar hebt en dat vind ik wel zonde. Wat ik wel echt heel speciaal vond, was dat er op een gegeven moment stelletjes ontstonden op de werkvloer tot aan de eerste echte H2O baby toe. Hoe mooi is dat?’

Het werken met personeel vond de ondernemer uiteindelijk nog wel lastig, zeker zijn laatste jaren. ‘Het is zaak om de juiste man op de juiste plek te hebben zodat je dingen uit handen kan geven, maar dat was een mankement van mij. Zeker nu is het lastig om goed personeel te vinden. Vroeger plaatste je een advertentie en dan kreeg je tien kandidaten waar je uit kon kiezen. Nu moet je minimaal tien advertenties plaatsen om een paar kandidaten op gesprek te krijgen. Daarbij is het nog maar de vraag wat voor mensen je uiteindelijk trekt. Hoe meer personeel je krijgt, hoe meer zorgen. Ik kon daar echt van wakker liggen. Het gebeurde regelmatig dat mensen zomaar niet kwamen opdagen, mensen waar je wel op rekent. Dat is best frustrerend soms.’

Perfectionist

De 24 jaar in de branche eisen volgens Martin wel zijn tol. ‘Het is echt heel hard werken. Het komt niet voor niets. Privé heb ik ook best veel dingen moeten laten. Dan zat ik op een verjaardag en moest ik naar de wasstraat door een storing. Ik kon niet zomaar m’n tent dichtgooien en wachten op hulp van bijvoorbeeld de leverancier dat kost echt geld. Ik stapte in de auto en ging erheen om te proberen het zelf op te lossen. Hetzelfde geldt voor het omgaan met commentaar. Ik kreeg van 100 mensen positieve feedback daarnaast kreeg ik één klacht, maar juist die bleef me bij. Ik kon daar echt in blijven hangen en dat gaat niet als je zoveel wasstraten hebt. Als je ouder wordt, ga je er wel makkelijker mee om gelukkig. Ik wilde altijd het maximale uit iedere locatie halen. Nu een aantal maanden nadat ik alles aan de Torqx heb overgedragen, merk ik dat het mooi is geweest. SelfieWash blijf ik met mijn vrouw doen, maar daar ben ik gelukkig geen zeven dagen per week meer mee bezig. Ik heb minder omzet nu, maar kan veel meer leven’, besluit hij.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.