‘Laden bij de wasstraat gaat steeds grotere behoefte worden’

Nu elektrische auto’s steeds meer in het Nederlandse straatbeeld te vinden zijn, zal ook de behoefte om de auto’s op meer plekken op te laden, groeien. Volgens Cliff Fong, mede-eigenaar van het Nieuw-Hollands energiebedrijf is het plaatsen van een laadpaal op een stofzuigplein bij de wasstraat inmiddels een interessant businessmodel. “De energie waarmee de elektrische auto’s worden opgeladen, lever je met een enorme winstmarge”, zegt hij. 

Het energiebedrijf ontzorgt klanten in verschillende branches op het gebied van energie en businessmodellen die daarmee te maken hebben. “Aan de ene kant leveren we stroom en helpen we onze klanten om te besparen, maar denken we denken dus ook mee over de toekomst en doen we onderzoek naar de markt. Aankomende tijd willen we ons meer focussen op de carwashbranche omdat we denken dat we die ondernemers echt nog goed kunnen helpen. Enkele wasstraten zijn al klant bij ons en besparen tonnen op hun energierekening.”

Hoge winstmarge

Wat laadpalen volgens Cliff vooral interessant maakt is het enorme verdienmodel. Aan de ene kant is het marketingtechnisch interessant want er wordt meer service geboden en kan daardoor dus meer klanten opleveren, aan de andere kant gaat de behoefte naar de extra service groter worden. “Steeds meer mensen hebben een elektrische auto. Gemiddeld komen er zo’n 100.000 auto’s bij een wasstraat. Nu is slechts een klein percentage elektrisch, maar dat percentage neemt in rap tempo toe.” Volgens de ondernemer, die zelf ook een elektrische auto rijdt, zijn elektrische rijders veel opzoek naar goede laadfaciliteiten. “Hoe makkelijk is het dan om tijdens het stofzuigen, waar mensen gemiddeld wel tien minuten mee bezig zijn, de auto ook meteen bijna helemaal vol te laden.” 

Waar snel laadpalen niet heel lang geleden met €50.000,- nog een flinke investering waren, dalen de prijzen in rap tempo. Inmiddels kan er al een snellader geplaatst worden voor zo’n €8.000,- de terugverdientijd zou daarmee op ongeveer twee jaar komen. “De elektriciteit die nodig is om de wagens op te laden wordt gemiddeld ingekocht voor zo’n €0,06 per kilowattuur, het markttarief bij laadpalen ligt op €0,30 per kilowattuur. Dat is een enorme winstmarge natuurlijk en daarom denken wij dat het een goede businesscase is.” Klanten met een elektrische auto zouden door het laden wellicht ook meer tijd op het stofzuigplein doorbrengen waardoor meer cross-selling van andere randproducten ook makkelijker wordt. Binnen een kwartier kan een elektrische auto voor zo’n 80 procent worden opgeladen. 

Zonnepanelen

Op het gebied van duurzaamheid zijn er voor veel wasstraten ook kansen te over waarin het bedrijf van Cliff ondernemers adviseert. Als voorbeeld noemt hij zonnepanelen. “De daken van veel wasstraten zijn heel groot. Dat betekent niet dat het altijd maar het beste werkt om heel het dak vol panelen te zetten. Op die manier kun je in de zomer bijvoorbeeld teveel terug leveren en zoals het er nu naar uitziet gaat dat in de toekomst geld kosten. Daarom kijken we altijd met klanten naar de juiste hoeveelheid panelen. Wij kijken als buitenstaander omdat we ze zelf niet plaatsen en kunnen zo een eerlijk advies geven.” 

Dat besparen op energie en de juiste keuzes maken op dat vlak lopen als een rode lijn door het Nieuw-Hollands energiebedrijf. Wat veel carwashondernemers betalen weten ze volgens de eigenaar wel, wat ze verbruiken weten veel ondernemers vaak niet. “Wij kunnen dat tot op vijf minuten nauwkeurig zien. Het komt best vaak voor dat bepaalde machines ’s nachts nog stroom gebruiken. Door onze hulpmiddelen kunnen we precies zien waar dat probleem vandaan komt om het probleem zo te verhelpen. Eigenlijk kunnen we bijna alle carwashes helpen met al hun energievraagstukken om zo in ieder geval op dat vlak te besparen”, besluit de ondernemer.

 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.