Kuzee opent na wasstraten eerste wasboxenplein

Ondernemer Bas Kuzee heeft afgelopen week zijn wasboxplein in Goes geopend. Het overcomplete wasplein staat naast de snelweg op een druk bedrijventerrein. Ondanks dat hij er weinig ruchtbaarheid aan heeft gegeven is het op een druilerige maandagmiddag toch vrij druk. “Het loopt nu al boven verwachting en dat terwijl we alleen wat op sociale media hebben geplaatst en een spandoek op de locatie zelf hebben opgehangen”, zegt hij. Zijn locatie is door enkele innovaties helemaal klaar voor de toekomst.

Kuzee had de kavel al een tijd op het oog, alleen het krijgen van de juiste vergunningen duurde een tijdje. “We zijn er na het aanschaffen van de kavel ongeveer een half jaar mee bezig geweest. Het vergde wel een andere manier van denken ook voor ons want de kavel heeft niet de makkelijkste vorm. Daarnaast is het onze eerste standalone onbemande wasboxenlocatie. Ik ben wel heel trots om het resultaat nu te zien, het is geworden zoals we van tevoren hadden bedacht.” De ondernemer koos uiteindelijk voor een plein vol wasboxen, omdat een wasstraat niet gerealiseerd kon worden op het krappe kavel. “Voor wasboxen is de locatie meer dan geschikt, zoals je kunt zien hebben we de ruimte optimaal benut.”

Hufterproof

Omdat het om een onbemande locatie gaat, moest overal over worden nagedacht. “Iedereen is welkom maar we willen natuurlijk geen hangjeugd ’s avonds in onze wasboxen. Sommige collega’s in de wereld hebben daar wel last van op dit soort locaties, maar dat wilde we gelijk voorkomen. Om dat te doen hebben we een slagboomsysteem geplaatst. Tussen 08.00 uur en 18.00 kunnen mensen gratis door de slagbomen, daarna betalen ze twee euro entree. Dat geld wordt door onze kentekenherkenning automatisch op de wasbox geladen als tegoed. Wij denken dat het zo helemaal hufterproof is.” 

De vele camera’s op het terrein moeten ook voor een veilig gevoel zorgen bij de klanten. Door de slagboom kan er ook niet geracet worden op en van het terrein. “De randapparatuur is allemaal contactloos uitgevoerd. Op die manier hebben we ook geen cash geld en heeft het dus geen zin om te proberen iets open te breken. We hebben alles zelfs zo ingericht dat we in principe makkelijk twee weken op vakantie kunnen. Uiteraard houden we het wel in de gaten, maar het zou in theorie dus kunnen.”

Service

Om mensen wel service te bieden op een onbemande locatie heeft Bas overal een nummer gezet waar klanten naar kunnen appen met vragen of opmerkingen. “Tot nu toe valt het wel mee. We krijgen eigenlijk vooral positieve berichten via Whatsapp. Klanten die willen laten weten dat ze heel blij zijn met onze nieuwe waslocatie bijvoorbeeld, dat is wel leuk. Ondanks dat het techniek blijft, hebben we nog geen enkele storing ervaren.”

Mocht er toch een keer een probleem of storing zijn aan één van de wasboxen, of aan meerdere dan krijgt de eigenaar meteen een melding via een speciale app. “We kunnen alles op afstand monitoren. Moet bij een bepaalde wasbox de chemie worden bijgevuld of is er een probleem met een muntproever dan komt dat gelijk bij ons binnen zodat wij het probleem kunnen oplossen.” Wat opvalt is dat de wasboxen zelf volledig dicht zijn. Ook dat is met een reden. “Op onze andere locatie hadden we zoals bij veel wasboxen een open onderkant. De boxen worden enkel afgezonderd door een scherm met dus een open onderkant. In onze ogen vormt dat een probleem. Want als iemand in de wasbox links met hogedruk bezig is kan het onder de wasbox door de auto daarnaast weer vervuilen. Dat probleem hebben wij dus niet.”

Motorwasplaats

Geen standaard wasboxencomplex dus in Goes. Over alles werd nagedacht. Op het terrein was net geen plaats voor elf wasboxen, daarom koos Bas ervoor om de extra ruimte te gebruiken voor een speciale fiets/motor wasbox. “Speciaal voor motoren is een plaat geplaatst waarop deze op de standaard geplaatst kan worden, voor mountainbikes en andere fietsen hebben we ook een houder. De hogedruk is minder hard dan bij auto’s zodat je het vet niet van de ketting spuit en we hebben een mini borstel. Om het zadel droog te maken hebben we een pistooltje met perslucht.”

Alle wasboxen zijn voorzien van uitgebreide programma omschrijvingen zodat klanten precies weten wanneer ze wat moeten doen om de auto zo schoon mogelijk te krijgen. De verschillende spuiten en borstels hebben corresponderende kleuren met de programma’s. “We hebben van tevoren aan veel mensen gevraagd of ze het zo snappen. Daar kwamen wat verbeteringen uit die we gelijk hebben doorgevoerd. Omdat het een onbemande locatie is, moet alles zo makkelijk mogelijk.”

Comfortabel

De wasboxen zijn met 5 meter bij 7,5 meter, breder en langer dan op veel andere plaatsen. “We willen dat klanten met een bestelbus ook hier terecht kunnen zonder dat ze heel veel uitsteken. De roosters hebben de afmetingen van een standaard auto voor de bodemreiniging. Tevens valt het vuil direct in de goot, waardoor de wasvloer schoon blijft voor de volgende klant. Op onze locatie in Terneuzen hebben we aardig wat beschadigingen van trekhaken, hier in Goes hebben we daarom de achterplaten wat hoger laten eindigen zo voorkomen we schades. Hetzelfde geldt voor de aanrijdbeveiliging voor de muur in de wasstraat, we willen voorkomen dat mensen schades rijden, maar ook comfortabel kunnen wassen.”

Achter de schermen in de technische ruimte is het perfectionisme van Bas ook goed terug te zien. Een grote unit voor osmosewater moet ervoor zorgen dat er nooit te kort is. “We hebben 17 kuub osmose water, stel er valt wat weg dan hebben we genoeg om twee dagen door te wassen. Daarnaast hebben we twee compressoren, een als backup mocht er een storing optreden. We willen downtime koste wat het kost voorkomen want dat kost geld. De verdere techniek zit ingebouwd in de portalen van de wasboxen zelf. We hebben een centraal vulsysteem dat de chemie in de wasboxen aanvult indien nodig.”

Toekomst

De wasboxen zijn door de kentekenherkenningssystemen klaar om in de nabije toekomst abonnementswassen mogelijk te maken. “Ik denk dat we de eerste zijn die dat op kenteken in wasboxen kunnen doen. Online kunnen mensen straks tegoed opladen om zo in de wasbox te wassen. Daarnaast kunnen we heel precies monitoren hoe vaak mensen hier hun auto komen wassen, we kunnen op een laagdrempelige manier veel data verzamelen en van onze klanten leren.”

Nu de wasboxen helemaal klaar zijn. Kijkt Bas alvast naar de toekomst. “We zijn altijd in beweging en gaan in Q2 van 2022 onze vestiging in Terneuzen rigoureus verbouwen. Die locatie moet echt helemaal over de top worden, het mooiste wascentrum van Zeeland. Samen met Maurice Piket hebben we een mooi plan ontwikkeld. Naast de nieuwe wasstraat, wordt het stofzuigplein uitgebreid, volledig overdekt en wordt het afrekenproces geoptimaliseerd middels een fastlane om de doorstroming te bevorderen. We hebben absoluut de ambitie om de schaalvergroting door te zetten, daarom zal naast de verbouwing van Terneuzen, tevens in 2022 worden gestart met de ontwikkeling van een nieuwe locatie, Autowaspark Kuzee XL.” Daarover later meer.

Check hier de fotoreportage van Kuzee’s nieuwste locatie.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.