‘Ga verder dan wassen en trek meer klanten met marketing’

Veel ondernemers zouden een aanzienlijk hoger rendement uit hun wasstraat kunnen halen volgens Lex Blomsma, eigenaar van Carwash Marketing. “Door een relatief kleine investering te doen, bijvoorbeeld in een website of actief social mediabeheer kan de naamsbekendheid van een carwash enorm toenemen. Helaas zie ik ook aardig wat zaken die mis gaan.” Lex vertelt in een tweeluik meer over carwash marketing. 

Volgens Lex kunnen klanten via marketing op twee manieren bereikt worden, online en offline. Dat laatste gebeurt doordat de klant de locatie kent of er toevallig langs rijdt en ziet dat er op een bepaalde plaats auto’s gewassen kunnen worden, maar ook het uitdelen van kortingsbonnen of flyeren vallen onder offline marketing. “Het is noodzakelijk om klanten zo op de hoogte te brengen van je carwash, maar niet de meest effectieve manier om klanten te trekken. 

Online Marketing

Volgens de ondernemer is online marketing erg effectief. “Alle potentiële klanten kijken meerdere keren per dag op een smartphone. Het is dan ook het perfecte middel om wassers te bereiken. Wat het nog handiger maakt is dat het heel inzichtelijk is wat betreft uitgaves. Iedere uitgegeven euro wordt door sociale media bijgehouden, inclusief het effect. Je ziet dus naar verloop van tijd wat wel en wat niet werkt.” 

Veel ondernemers vinden het wassen van auto’s leuk en hebben een mooie waslocatie, maar vergeten dat het ook belangrijk is om voor continuïteit qua wassers te zorgen. “Ik zie wel eens op locaties dat personeel niet goed genoeg op de hoogte is van wasprogramma’s en extra’s dan mis je het stukje up-selling. Uitstraling is belangrijk. Laat zien middels uitstraling van je locatie, buitenreclame de wasstijl en de huisstijl: Ik ben een professional en lever de beste kwaliteit.” 

“Het is belangrijk om te investeren in marketing. Zorg voor goede online content, zoals professionele foto’s en teksten op je website. Je kan ook een actie video van je wasstraat laten maken. Investeer, want dat is het startpunt van kennismaking met jou voor jouw klant.”

Zichtbaarheid

Volgens Lex vinden sommige ondernemers het spannend om zichtbaar te worden. “Het idee dat mensen ineens weten wie je bent, maar er is het principe van ‘De vent in de tent’. Klanten willen graag weten bij wie ze een product of dienst afnemen en wie er verantwoordelijk is voor het bedrijf.”

Wat ondernemers soms wel vergeten volgens de marketing expert is dat je eerst moet zaaien voor je kunt oogsten. “In dit geval is de marketing het zaaien en de verkoop het oogsten. Als je veel wilt verkopen zul je moeten opvallen bij klanten anders gaan ze bijvoorbeeld naar een concurrent die wel veel met zijn marketing bezig is. Marketing moet daarom veel meer naar de voorgrond en moet niet meer gezien worden als iets wat leuk is om erbij te doen.”

Volgende week lees je in deel 2 meer over consistentie en verschillende kanalen. 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.