Franchiseformule UP Carwash start met drie wasstraten in Randstad

De voormalige wascentra van Indoor Carwash in Alkmaar en Castricum hebben een grote metamorfose ondergaan en zijn getransformeerd tot UP Carwash. Daarmee is de start gemaakt van de uitrol van een nieuw franchisemerk in de autowasbranche.

UP Carwash is ontwikkeld door Pieter en Martijn Commandeur, die samen de directie vormen van Indoor Carwash (tweede generatie familiebedrijf). Indoor Carwash heeft drie vestigingen in Noord-Holland, waarvan de locaties in Alkmaar en Castricum sinds vorige week zijn omgekleurd. Begin 2022 wordt de vestiging in Beverwijk vernieuwd.

De visie achter de franchiseformule is om dertig jaar ervaring in de branche beschikbaar te maken voor startende wasondernemers en locaties die de wind tegen hebben. “De afgelopen tien jaar hebben wij gericht geïnvesteerd om alle aspecten van ons businessmodel te optimaliseren. Dat gaat van de techniek in de wasstraat tot het opleiden en managen van personeel en klantenservice. Allemaal vanuit onze kernwaarde aandacht. Voor de auto, voor de bestuurder, voor onze medewerkers. Aandacht maakt alles mooier, luidt ons devies.”  

Totaalconcept 

De eerste geïnteresseerde ondernemers hebben zich volgens directeur Pieter Commandeur (36) al voor de formule gemeld. “We zijn met zo’n zes ondernemers aan het verkennen. Het zijn lange trajecten, die we met grote zorgvuldigheid aanvliegen. Zowel voor onszelf als voor de franchisenemers. We bieden een totaalconcept, dat meer omvat dan alleen de technische kant. Binnen de formule is ook aandacht voor personeelsbeleid, klantenservice en marketing, om maar wat voorbeelden te noemen. Daarom gaan we ook in gesprek met ondernemers die helemaal vanaf de grond willen beginnen én ondernemers die al een wasstraat hebben maar hun business model willen optimaliseren.” 

Pieter is bepaald geen vreemde in de branche: “Het vak is me met de paplepel thuis ingegoten. Mijn vader is in 1989 Commandeur Wastunnel in Beverwijk begonnen. Daar stonden mijn broer en ik als kind al te helpen. Eigenlijk ben ik er mijn hele leven werkzaam geweest. Ook tijdens mijn studie stond ik auto’s te wassen.” Toch was dat niet altijd in het familiebedrijf. “Na mijn studie zei mijn vader: ‘Voordat je bij mij gaat werken, ga je eerst je neus maar eens buiten de deur steken.’ Dus dat heb ik gedaan. Eerst bij Heron en ook kort bij ACE. Daarna ben ik aan de slag gegaan als marketingmedewerker binnen het bedrijf. Mijn broer stond toen al aan het roer van de zaak.”

Professionaliseren

Vijf jaar namen Martijn en Pieter de tijd om de formule te ontwikkelen en testen. Nu zijn ze klaar om met het concept de markt op te gaan. Pieter: “Ons primaire doel is om zo veel mogelijk ondernemers in de carwashbranche te helpen professionaliseren. Zowel bestaande ondernemers als startende ondernemers. We mikken op twintig franchisevestigingen in 2026.”

Het uitrollen van het concept is dus in volle gang. Afgelopen week werd de tweede omgekleurde vestiging geopend. Dat bleef niet onopgemerkt; UP Carwash ontving direct een designprijs voor de vormgeving van de panden. “We ontvingen de FDS Award in de categorie overall signage. Het is een prijs die we gekregen hebben voor onze nieuwe look. Het was onverwachts, maar we zijn er trots op. Een goed begin is het halve werk.”

Leave Your Comment

Your email address will not be published.