‘Alles valt of staat met een goede locatie voor je wasstraat’

Steeds meer ondernemers uit andere branches wagen zich aan de eerste stappen in de carwashbranche. “Het begint bij het informeren. Veel mensen die het idee hebben om een eigen wasstraat te beginnen weten vaak niet hoe ze het aan moeten pakken. Wij krijgen steeds vaker verzoeken om mee te denken over een wasstraatidee. Het begint allemaal met een locatie”, zegt Jeroen Visser, eigenaar van DICO Nederland. 

“Het was altijd een droom om wat met auto’s wassen te doen”, dat is wat Jeroen en zijn compagnon Theo vaak te horen krijgen. Uiteindelijk blijkt het starten van een wasstraat nog best een flink traject. Alles valt of staat met een goede locatie. “Voor veel consumenten is de auto wassen een impuls actie, daarom is zichtbaarheid van het pand een absoluut pluspunt. Uiteindelijk kun je bijna alles compenseren met marketing, maar dat is een terugkerende kostenpost die je met een goede, wellicht wat duurdere locatie had kunnen voorkomen.”  

Capaciteit 

Jeroen heeft een aantal grove vuistregels opgesteld met betrekking tot de locatie van een wasstraat. Volgens hem heeft een plaats met 50.000 inwoners een potentie voor zo’n 100.000 wassingen per jaar. “Dat is een gemiddelde natuurlijk. Je ziet wel dat het totale inwoners aantal met een factor van twee een schatting van het aantal wassingen geeft. Uiteraard moet je wel rekening houden met carwashes in de nabije omgeving die moet je van het aantal aftrekken. Hoeveel wassingen de desbetreffende carwash doet kun je schatten door gegevens bij KvK op te vragen. De jaaromzet gedeeld door tien euro exclusief btw per wassing, kan een indicatie geven.” 

Bij 100.000 wassingen heb je volgens de ondernemer op het stofzuigerplein 25 plaatsen nodig. “Een wasstraat van 40 meter kan gemiddeld 80 auto’s per uur wassen, een van 50 meter doet er gemiddeld 100. Het is belangrijk dat je geen lange wachtrij van auto’s krijgt op piekmomenten. Vooral op zaterdagen, de drukste wasdag, moet je genoeg capaciteit hebben. Wil je meer dan 100.000 wassingen per jaar doen dan is een 50 meter lange wasstraat aan te raden. Overigens wast maar een klein percentage van de wasstraten zoveel auto’s”, benadrukt hij.  

Kosten

Waar veel oriënterend ondernemers vooral benieuwd naar zijn volgens de eigenaar van DICO Nederland is wat dat nou eigenlijk allemaal kost, zo’n wasstraat. “Veel mensen zijn wel benieuwd naar wat het allemaal kost die apparatuur en verkijken zich er toch ook wel vaak op. Sommigen denken dat je er met een paar ton al bent, maar dat is zeker bij een flinke wasstraat absoluut niet het geval. Als je naar de apparatuur kijkt ben je al gauw zo’n 800.000 euro kwijt. Dan hebben we het over de wasstraat machine, stofzuigplein, compressoren, waterrecycling, automaten en osmosesysteem. Om de apparatuur moet uiteraard een flinke hal als je die nieuw laat bouwen dan ga je al gauw richting een miljoen voor de hal. Een lapt grond van 3000 vierkante meter kost daarnaast ook nog rond de 600.000 euro afhankelijk van de gemeente. Een project loopt al gauw richting de 2,5 tot 3 miljoen euro.” Kortom je moet aardig wat auto’s wassen om het break-even-punt te bereiken, maar daarna kan het een erg leuke business zijn. 

Leave Your Comment

Your email address will not be published.