Carwash De walvis komt met alternatief voor betaalterminals

Carwash De walvis test sinds deze week een nieuwe manier van afrekenen bij de wasstraten in Dordrecht en Zwijndrecht. Volgens eigenaar Marcel van Veen werkte hij al een tijdje aan het Walvis Direct concept, maar door corona raakte het in een stroomversnelling. “Het biedt verschillende voordelen, we hebben geen cash meer in de wasstraat, geen klantcontact wat voor snelheid zorgt en voor een veiligere werkomgeving tegen corona.” 

De tendens in de carwashbranche in zowel Nederland als Belgie, maar ook in de Verenigde Staten is volgens Marcel dat steeds meer wasstraten voor een betaalterminal kiezen. Hij vindt het echter een achterhaald concept. “Je betaalt zo €20.000,- en het ziet er mooi uit natuurlijk, maar het kan veel makkelijker en dus goedkoper.”

Mobiele telefoon

Iedereen heeft tegenwoordig een telefoon, van jong tot oud. Dat gegeven wilde Marcel in zijn voordeel gebruiken om klanten het ultieme gemak te laten ervaren. “We hebben speciale borden ontworpen, deze staan aan het begin van een aantal van onze wasstraten. Klanten hoeven enkel de code te scannen en kunnen dan gelijk met hun telefoon afrekenen, doorrijden en de wasstraat betreden. Het gaat heel snel en heel makkelijk.”

Voor de borden was het mogelijk om online een wasbeurt te kopen met een beetje korting, dat zorgde er echter voor dat sommige klanten in de rij nog snel online een wasbeurt aanschaften, met langere rijen tot gevolg. “Het werkte averechts en zorgde voor opstoppingen. Dat probleem hebben we getackeld door iedereen gelijk een wasbeurt te laten afrekenen. Uiteraard is er nog steeds de mogelijkheid om met een waspas te betalen of vooraf online een wasbeurt aan te schaffen, dan hoef je ook slechts een qr-code te scannen bij de ingang. Corona heeft ervoor gezorgd dat iedereen inmiddels snapt hoe zo’n code werkt”, zegt hij lachend.

Leave Your Comment

Your email address will not be published.